Projekt jest realizacją wybranych założeń Szkolnego Programu Profilaktyki Szkoły Promującej Zdrowie. Przeznaczony jest dla wszystkich uczniów z klas 0-VI naszej szkoły. W realizację projektu włączą się chętni nauczyciele oraz rodzice. Projekt został opracowany przez zespół nauczycieli w składzie: Teresa D. – nauczycielka przyrody, Wiesława K. – nauczycielka religii, Beata R. – nauczycielka nauczania zintegrowanego. Będzie on wdrażany oraz realizowany w pierwszym semestrze roku szkolnego 2005/06, natomiast prezentacja efektów pracy nastąpi w końcu stycznia 2006 roku.
1.1 WPROWADZENIE
Głównym założeniem opracowanego projektu jest wspólna praca i działanie całej społeczności szkolnej ukierunkowana na realizację celów zawartych w projekcie. Zależy nam również na kształtowaniu nawyków zdrowego stylu życia oraz rozwoju kompetencji kształtowanych w toku pracy projektem. Uważamy, że dzięki tej metodzie uczniowie uczą się: wyszukiwania informacji, wyrażania swoich myśli i opinii, efektywnej współpracy, organizowania pracy, dyskusji, kreatywności, oceniania pracy własnej i innych, znajdowania związków między różnymi treściami itp. Szczególny nacisk został położony na problematykę związaną ze zdrowym odżywianiem się w korelacji z wiedzą na temat krajobrazu naturalnego oraz jego elementów przetworzonych przez działalność człowieka w celach konsumpcyjnych.
2. CELE 2.1. CELE OGÓLNE
• Kształtowanie postaw prozdrowotnych • Integrowanie społeczności szkolnej • Wdrażanie do kreatywnego rozwiązywania problemów • Poznawanie elementów krajobrazu i korzyści płynących dla człowieka z ukierunkowanego, przemyślanego przetwarzania i wykorzystywania niektórych jego elementów
2.2. CELE SZCZEGÓŁOWE
• Poznanie zasad zdrowego stylu życia • Wyrabianie umiejętności praktycznego stosowania w życiu zasad zdrowego odżywiania się • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole • Wdrażanie rodziców do aktywnej współpracy ze szkołą • Dostrzeganie powiązań między elementami krajobrazu a formami wykorzystania i przetwarzania ich przez człowieka w celach konsumpcyjnych • Rozwijanie u uczniów nawyku dbania o środowisko naturalne • Zwrócenie uwagi na zmiany w przyrządzaniu posiłków oraz w sposobie odżywiania się na przestrzeni wieków
3. PROPONOWANA TEMATYKA DO REALIZACJI PROJEKTU Klasy O-III Poznawanie elementów krajobrazu najbliższej okolicy. Jadalne części roślin warzywnych i sposoby ich wykorzystania w odżywianiu się ludzi. Wartości odżywcze warzyw. Znaczenie owoców w prawidłowym odżywianiu się, higiena spożywania. Rozpoznawanie najczęściej spotykanych roślin uprawnych. Poznawanie zdrowych dla człowieka produktów żywnościowych. Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków. Język polski Zmiany językowe w oparciu o przepisy kulinarne pochodzące z różnych epok. Historia Dawne sposoby wytwarzania żywności. Zmiana obyczajów związanych z kulturą spożywania posiłków na przestrzeni wieków. Przyroda Poznanie rodzajów krajobrazów. Wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne. Matematyka Zdrowe odżywianie w wykresach. Rozwiązywanie, układanie i przekształcanie zadań tekstowych tematycznie związanych z problematyką prozdrowotną. Język angielski Poznanie słownictwa związanego z odżywianiem, krajobrazem. Plastyka Tworzenie kompozycji z owoców i warzyw dowolną techniką plastyczną. Piękno krajobrazu naturalnego w pracach malarskich i w fotografii. Muzyka Rytmizowanie tekstów oraz samodzielne tworzenie słów i melodii piosenek związanych z tematyką realizowanego projektu. Inscenizowanie piosenek o owocach, warzywach itp. Wychowanie fizyczne Poznanie zasad odżywiania się sportowców. Pokonywanie naturalnych przeszkód w terenie. Religia Propagowanie życia zgodnego z przykazaniami, V grzechów głównych. Wyrabianie szacunku do darów Bożych. Godziny wychowawcze Poznanie zaburzeń w odżywianiu – anoreksja, bulimia. Dobra atmosfera domowa towarzysząca przygotowywaniu i spożywaniu posiłków. Przygotowywanie surówek, sałatek.
4. PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW
• Nauczyciele chętni do realizacji projektu mogą zaproponować własną tematykę zgodną z celami projektu. Każdy realizuje te zadania, które zaproponował lub wybrał z propozycji autorek projektu. • Zrealizowanie celów będzie możliwe, jeżeli oddziaływania obejmą różne dziedziny życia oraz wiedzę z wielu przedmiotów. • Treści dostosowane do etapów rozwoju psychofizycznego i formy pracy powinny być różnorodne, zawsze atrakcyjne dla dzieci (np. gry dydaktyczne, konkursy, wystawy, loteryjki obrazkowe, zajęcia plenerowe, wycieczki, zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem środków dydaktycznych itp.). • Należy wspólnie z uczniami ustalić formę prezentacji wyników pracy. • Opis działań należy przekazać koordynatorowi po zrealizowaniu wybranej tematyki.
5. OCZEKIWANE EFEKTY
• Uczniowie objęci projektem znają zasady prawidłowego odżywiania się, przestrzegają ich i stosują je w życiu codziennym • Potrafią dostrzegać powiązania między elementami krajobrazu a sposobami korzystania i przetwarzania go dla celów konsumpcyjnych • Umieją współdziałać w grupie i podejmują działania integrujące społeczność szkolną • Realizacja projektu umożliwiła rodzicom uczniów współpracę ze szkołą • Nauczyciele włączający się w realizację projektu zdobyli nowe doświadczenia w roli nauczyciela – wychowawcy
6. PLAN EWALEUACJI
Po zakończeniu realizacji projektu ,,Od ziarenka do bochenka i nie tylko...” nastąpi zebranie informacji na podstawie między innymi: - ankiet - analizy sprawozdań - wyników prezentacji. Po dokonaniu analizy i oceny efektywności działań realizowanych w toku projektu, wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej zostaną z nią zapoznani.
współautorka mgr Beata Rembeza |